Skip to main content

Ken je de mop van de mummie? Die is soms net zo ingewikkeld als het brein van de mens! Toch hebben hele slimme mensen het brein gekraakt en daar zijn een aantal handige inzichten uit voortgekomen. Bij de promotie van je dienst/product kun je deze inzichten gebruiken door in te spelen op de werking van het menselijk brein. In de vastgoedwereld is neuromarketing een relatief nieuw vakgebied. Je wilt dat een potentiële bewoner een gevoel krijgt bij het project dat positief bijdraagt aan de verkoop/verhuur. Maar hoe doe je dat dan? Dat leg ik je graag uit! Hierna weet je ook meteen wat wij jou kunnen bieden als je dit wilt toepassen in je eigen bedrijf.

Dus, wat is Neuromarketing nou?

Neuromarketing draait om het begrip van de besluitvormingsprocessen in de hersenen. Hersenonderzoek heeft aangetoond dat emoties en irrationele factoren een belangrijke rol spelen bij het nemen van beslissingen. Vastgoedmarketing kan hierop inspelen door zich te richten op de emoties en verlangens van potentiële klanten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het creëren van een emotionele band tussen een potentiële kandidaat en een woning. Een gebouw kan aan allerlei feitelijke voorwaarden voldoen, maar de potentiële huurder of koper moet er een positieve associatie mee krijgen om er eventueel te gaan wonen. Laat ik het zo zeggen: het mooie raamwerk staat er, maar het moet nog inhoud krijgen om te gaan leven bij een potentiële huurder/koper. Het product mist zogezegd nog een ziel.

Een concreet voorbeeld

Denk aan een stoer gebouw midden in Amsterdam, hoe kun je zo’n gebouw een identiteit geven? Het begint met een naam. Zodra iets een naam heeft, heb je er al meteen een andere band mee dan ‘gebouw 175 op de Amstelkade’. We noemen voor deze blog het gebouw Robuust. Als je denkt aan het woord Robuust dan koppel je er waarschijnlijk al een aantal associaties aan. Bijvoorbeeld dat het stevig is en veilig of stoer en groot. Wanneer de naam Robuust geboren is, versterken we de positieve associaties met dat woord. We zorgen dat de naam en het gebouw gaan ‘leven’. Dit doen we met behulp van tekst en beeld. We maken een gave website voor het project met een bijpassende naam en logo, en starten met leuke storytelling over de plek, de historie, de bestemming van het gebouw en komen met een tal leuke weetjes. Allemaal volledig afgestemd op wat de beoogde doelgroep horen/zien/weten wil. Daarnaast letten we op het juiste kleurgebruik en passen we de juiste tone of voice toe, zo ontstaat er ook een brand of imago. Uiteraard doen we dit in volledige afstemming met de opdrachtgever.

Bewijsdrang en sympathie

Een ander belangrijk aspect van neuromarketing is het gebruik van psychologische principes om mensen te beïnvloeden. Denk aan sociale bewijskracht, mensen hebben de neiging om de keuzes van anderen te volgen. Dit wordt nog extra versterkt als het gaat om autoriteiten of gelijkgestemden. Op gelijkgestemden kunnen we bij Brightlot perfect inspelen. We openen het gesprek en creëren bereikbaarheid met de doelgroep. Hoe? Door het woonproduct via meerdere kanalen tot leven te brengen. Bijvoorbeeld met diverse sociale media campagnes waarbij de doelgroep kan reageren, liken en volgen. Ze sturen content door, reageren en taggen anderen. Met gebruik van de juiste tone of voice versterken we de band met geïnteresseerden. Op deze manier krijgen kandidaten een positieve associatie met het project.

Schaarste en urgentie

Wil je nog een slimme techniek inzetten? Communiceer schaarste op je kanalen!
Mensen hebben de neiging om meer waarde te hechten aan dingen die schaars zijn. Ze voelen daardoor urgentie, die aanzet tot actie. Grote bedrijven als Booking.com zijn hier echte meesters in. Als je een hotel wilt boeken staat er bijvoorbeeld ‘Er zijn nog maar 3 kamers beschikbaar!’ en ‘Bijna volgeboekt, maak snel je reservering’ of ‘4 andere mensen kijken nu ook naar deze boeking’. Door dit soort teksten raak je opgejaagd en maak je sneller een impulsieve beslissing. In het geval van woningen is een impulsieve beslissing niet handig, maar je kunt het schaarste gevoel wel goed gebruiken. Zet op de website dat er nog maar x aantal woningen beschikbaar zijn en communiceer dat de woningen erg populair zijn. Op deze manier ervaren potentiële kopers/huurders een urgentie. Let er dan wel op dat je interesse wekkende cijfers gebruikt en niet ‘Er zijn nog maar 500 woningen beschikbaar’, want dan werkt het schaarste gevoel niet meer.

Met tijd en aandacht wordt alles beter. Daarom bekijken wij projecten graag van alle kanten en vinden we ook neuromarketing interessant. Wil jij jouw project ook goed op de markt brengen? Neem vrijblijvend contact met ons op! We bespreken graag wat we voor je kunnen betekenen.

Close Menu

Brightlot AMS

Entrada 500
1114 AA Amsterdam

Brightlot BCN

Sant Pere Màrtir 39, Bajo dcha.
08012 Barcelona

020-2441027
info@brightlot.nl