Skip to main content

BOE 👻 Hebben we je aandacht? Op social media is het echt een enorm gevecht om die te veroveren. Ons social media-tijdperk wordt gekenmerkt door de content shock. Er is zo’n gigantische hoeveelheid aan content, we kunnen het niet meer bijbenen. Aandacht trekken is de essentiële eerste stap van een goede social media strategie. Maar je kan natuurlijk niet elk bericht met een schreeuwerig spook beginnen. Hoe pak je het dan wel aan?

Eerst een klein beetje verwachtingsmanagement. De content shock houdt letterlijk in dat er zoveel content is, dat die niet meer door ons mensen kan worden verwerkt. Shocking, maar waar: social media laten werken, zeker als we het over organisch bereik hebben, is een beetje à la Sisyfus. Je weet wel, die mythische figuur, die als straf van de goden een rotsblok omhoog moet duwen. Telkens als de rots boven is, valt die naar beneden en begint alles weer opnieuw – een onmogelijke taak.

Sisyfus

Positief much? Nee niet echt, maar het wordt ook steeds moeilijker om organisch (dus niet betaald) de juiste doelgroep te bereiken. Moeilijk, maar gelukkig niet onmogelijk – we zeiden al: een beetje à la Sisyfus. Met de juiste strategie kan jij heel wat bereiken en dan wordt de vraag: wat is de juiste strategie?

We verklappen alvast: het is geen easy fix. Een goede strategie draait namelijk niet om jou. Het draait niet om jouw product en ook niet om jouw bedrijf. No mercy voor een egoïstische instelling, want dat ga je voelen op jouw kanalen. We noemen het hier expres ‘egoïstisch’, want dat is niet iets waar je jezelf graag mee associeert. Toch zal je versteld staan over hoe snel we hier allemaal in vervallen. Hoe snel we ons aanbod of onze dienst aan het zenden zijn, zonder erbij stil te staan of er wel íemand op zit te wachten. Met ‘egoïstisch’ geven we het een stempel waar je graag vanaf wilt. Tough love, maar zo dwingen we je om na te denken over wat wel werkt.

Social media: Don’t
Stop. Met. Zenden. Duidelijker kunnen we het niet maken. Enkel en alleen je aanbod door mensen hun strot duwen, daar zit niemand op te wachten. En of het een strategie is, dat valt ook te betwijfelen.

Social media: Do
Denk na over wie je doelgroep is en wat er bij hen speelt. Als je dat weet, kun je content maken die jouw doelgroep echt interessant vindt. Dat klinkt logisch, maar blijkt in de praktijk soms eng te zijn. Het kan dan zomaar zijn dat je een post plaatst die jou niet direct iets oplevert. Je verwijst niet naar jezelf en probeert niets te verkopen. De focus ligt nu op de indirecte manier om jouw doel te bereiken. Zodra iemand denk: hé, dat is interessant / nuttig / grappig / vul maar in, dan zit je goed. Er ontstaat een positief gevoel en dát is waar een goede strategie om gaat. We kunnen je niets garanderen, maar wat er zou kunnen gebeuren: je krijgt meer interactie bij je posts, mensen tippen jouw kanaal aan andere mensen waardoor je volgers en je bereik kan groeien, en je creëert een authentiek en vertrouwd gevoel. Zodra jij dan wel een keer met aanbod of een dienst aanklopt, dan ben jij niet een van die schreeuwerige spoken die om aandacht vragen, maar een bekend gezicht. Van wie koop jij sneller iets?

PS Is een goede strategie inzetten zodat jij jouw doel bereikt uiteindelijk niet ook gewoon puur egoïsme? Dat is nog een leuke filosofische kwestie voor een ander moment;-)

Close Menu

Brightlot AMS

Entrada 500
1114 AA Amsterdam

Brightlot BCN

Sant Pere Màrtir 39, Bajo dcha.
08012 Barcelona

020-2441027
info@brightlot.nl